Rose English
The Eros of Understanding
Den britiske kunstner Rose English (f. 1950) indledte sin kunstneriske praksis i en tid, hvor krydspodninger af forskellige kunstneriske discipliner ikke var almindeligt udbredt eller tilskyndet. Som studerende oplevede hun at blive bortvist fra to kunstakademier, fordi hun beskæftigede sig med performance, der blev betragtet som en kunstnerisk arbejdsform, som hørte til i teaterverdenen. Opløsningen af kategorier var imidlertid i bevægelse, og i 1973 tog English afgang Leeds Polytechnic, hvis progressive kunstlinje gav hende mulighed for at skabe performative værker og arbejde på tværs af kunstneriske kategorier.
Med udgangspunkt i den konceptuelle kunst og dans brød Rose English igennem på den skelsættende feministiske kunstscene i 1970’ernes London. Hun udforsker metafysiske spørgsmål og debatterer temaer som identitet, kønspolitik og selve kunstnerrollen. English befinder sig i et kunstnerisk krydsfelt og optræder i sammenhænge og forklædninger, der forbinder performance, installation, teater, dans og film. Hun optræder som lige dele værtinde, entertainer og filosof i sine performances, og hun gør derigennem scenen til et rum, hvor der tænkes.
I 1970’erne og 1980’erne var English en vigtig stemme i Londons feministiske bevægelse og undergrundsscene. I samarbejde med filminstruktøren Sally Potter og komponisten Lindsay Cooper skabte English den banebrydende feministiske spillefilm The Gold Diggers (1983), hvor alle der arbejdede på filmen var kvinder, og alle blev betalt samme løn. I 1990’erne arbejdede hun tæt sammen med en række legendariske modedesignere, heriblandt Mr. Pearl, som især er kendt for sine korsetter, og som har ekviperet berømtheder som popstjernen Kylie Minogue, burlesquekunstneren Dita von Teese og topmodellen Jerry Hall. English har tilllige selv optrådt som skuespiller i både eksperimentelle og mainstream film.
The Eros of Understanding præsenterer et bredt udvalg af Rose English’ arbejde gennem de sidste 40 år og kombinerer billedkunst, teater, cirkus, opera og poesi. En gennemgående figur i English’ sammensatte kunstneriske praksis er hesten. Kulturen omkring ridning og hestesport har fascineret English gennem årtier, og hesten optræder som en figur, hovedperson og performer i mange af hendes værker. Denne udstilling aktiverer kunstnerens eget arkiv, og følger hende dekonstruere ikoniske rekvisitter og objekter fra tidligere performances. Samtidig ser hun flygtigheden, der uundgåeligt kendetegner den performative praksis, i øjnene, og leger med forskellige manifestationer af nærvær og fravær af kunstneren og hesten igennem de tre udstillingssale.
Det er første gang nogensinde, at English’ ekstremt forskelligartede og omfattende arbejde samles og udstilles på en kunstinstitution. Udstillingen er formet af Rose English’ refleksioner over scenen, performeren, publikum og forestillingen om ”det store show”. The Eros of Understanding samler en række centrale værker i form af videoer, fotografier og rekvisitter såvel som vignetter, ephemera, kostumer, notesbøger og storyboards.
Udstillingen er kurateret af Stine Hebert.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, A.P. Møller og Hustru Chastine MC-Kinne Møllers Fond til almene formaal, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Richard Saltoun & Karsten Schubert, London.