Katrine Dirckinck-Holmfeld
Leap Into Colour
Kunsthal Charlottenborg er stolte af at kunne præsentere Katrine Dirckinck-Holmfelds installation Leap Into Colour. Udstillingen udgør en del af kunstnerens Ph.d. projekt: Rehearsing Reparative Critical Practices.
1930-1950: Cairo er et blomstrende kosmopolitisk centrum for kunst, film, musik, kabaret og politisk uro. Den armensk-egyptiske fotograf Armand (Armenak Arzrouni, 1901 Erzurum – 63 Cairo) portrætterer de kunstnere og politikere, der besøger hans atelier i downtown Cairo.
2012: Philippe Arzouni (Armands søn – som siden 1960erne har boet og arbejdet i Danmark som arkitekt) tager tilbage til Cairo for første gang i 30 år for at finde ud af, hvad der er sket med faderens fotografier. Fortidens minder griber ind i nutiden, og fragmenter af arkivmateriale sammenflettes til nye billedkompositioner.
Katrine Dirckinck-Holmfelds kunstneriske praksis undersøger det digitale billedes erindring og affekt i en montage mellem kropslig og teknisk performance. Hendes videoværker skabes oftest i kontekstspecifikke situationer i samarbejde med deltagere, der optræder som dem selv, og i samarbejde med andre kunstnere og filmproducenter. Videoinstallationerne samler fragmenter af minder, arkivmateriale og geniscenesatte optagelser, for at give publikum og deltagere, tid og rum til at samle brudstykkerne til nye montager.
Forskning og udstilling
Praksisbaserede ph.d. projekter vinder mere og mere frem, og Kunsthal Charlottenborg glæder sig over at kunne bygge bro mellem udstilling og forskning ved at lægge hus til Leap Into Colour, der er ét element i Katrines samlede kunstneriske forskningsprojekt. Projektet søger at udvikle den konceptuelle og kunstneriske rammesætning for ’reparative critical practice’ (reparerende kritisk praksis). Forskningsprojektet bygger videre på den amerikanske litterat og queer-feminist Eve Kosofsky Sedgwicks begreb om den reparerende ’læsning’; Katrine Dirckinck-Holmfeld udvider og videreudvikler dette begreb til at omfatte kunstneriske praksisser med fokus på den digitale billedproduktion. Hvilket har ledt til produktionen af en serie af videoinstallationer; Djisr (The Bridge) Libanon, 2008; Tre-skærms videoinstallationen Tid: Aalborg / Sted: 2033, Danmark, 2010; Fire-skærms videoinstallationen movement, Beirut, 2012 og Leap into Colour, Danmark/Egypten/Libanon, 2013-nu. Hun har en MFA i billedkunst fra Kunstakademiets Billedkunstskoler i København og en MA i Contemporary Art Theory fra Goldsmiths College, University of London. Hun er ph.d. kandidat ved Københavns Universitet, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, CKU, B&O samt DNP