International kunstudstilling indtager markante steder i København
Denne sommer præsenterer Kunsthal Charlottenborg en udstilling, der bevæger sig fra kunsthallen og ud i byen på særligt udvalgte steder. Intensitet og intimitet er i fokus, og publikum kan se frem til store kunstoplevelser, når en række internationalt toneangivende video- og performancekunstnere skaber værker til byens sceniske rum og sale.
Skal man sætte ord på samtiden som en følelsesmæssig tilstand, kan det være som en tilstand af stress eller spændthed. Vi lever i en tid, der både er angstfyldt, drevet af begær og også styret af protokoller for, hvordan man kan leve og performe i dag. Resultatet er en anspændthed, en tension – en situation, hvor man både er under pres og samtidigt drevet til handling. Udstillingen Copenhagen. Red Light Green Light (In the Realm of the Senses) tager afsæt i denne sammensatte tilstand af at være holdt i et låst greb og stadig at have et drive.
Udstillingen begynder på Kunsthal Charlottenborg og bevæger sig herfra ud i byen. Seks internationale samtidskunstnere; koreanske Geumhyung Jeong, thailandske Korakrit Arunanondchai, argentinske Cecilia Bengolea, engelske Cally Spooner, svenske Ylva Snöfrid, og polske Alex Baczyński-Jenkins er inviteret af kurator Charlotte Sprogøe til at præsentere installationer, video og performances seks forskellige steder i København, som et billede af den mentaltilstand, vi lever med i dag. Udstillingen udfolder sig som en levende form på forskellige locations igennem København. Hver især åbner de på forskellige tidspunkter på dagen og på forskellige dage i måneden. Udstillingen viser sig derfor løbende i nye variationer og skal ses over tid.
De deltagende kunstnere skaber hver deres nutidige versioner af Ballet Méchanic (Ferdinand Leger, 1924). Hver del af udstillingen præsenterer en koreograferet tilgang til kunst – et ritual, en dans eller en sang formet af spillet mellem livskraft og det døde, det mekaniske eller tingslige, som vi lever med. Det kropssprog, der findes i vores samtid og de relationer vi har, er formet af økonomien, af kulturen og af serviceindustrien – og de udgør en art levende scenetæppe for udstillingen. Udstillingen er på den måde en form for sindsbillede både på storbyen i dag og på hyperkapitalismens æstetik, sensibilitet og tone, hvor begær, ømhed og aggression eksisterer parallelt.
De udvalgte steder for udstillingen er Kunsthal Charlottenborg, Kongernes Lapidarium – rytterstatuerummet i den tidligere stald, havesalonen på Musikhuset København, Festsalen på Charlottenborg Slot, en lukket kontorbygning i centrum ved Buen og den historiske katedrallignende bibliotekssal på Københavns Universitet Fiolstræde, der lukkede for publikum for år tilbage.
Copenhagen. Red Light Green Light (In the Realm of the Senses) er kurateret af Charlotte Sprogøe og er tilknyttet to forskningsprojekter omkring kunstens brug af samtid, sensibilitet og location.
Udstillingen er realiseret i partnerskab med Københavns Universitet, Slots og Kulturstyrelsen – Nationalmuseet.
Støttet af Augustinus Fonden, ECCA Family Foundation, Det Obelske Familiefond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Kulturministeriet KUV, Knud Højgaards Fond, Københavns Universitet, Lemvigh-Müller Fonden, Novo Nordisk Fonden, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Spar Nord Fonden, Statens Kunstfond, William Demant Fonden, Ejendommen Buen.