Søg

Honey Biba Beckerlee skaber sanselige skulpturer af teknologiens affald

Den 12. oktober slår Kunsthal Charlottenborg dørene op til en soloudstilling med den danske kunstner Honey Biba Beckerlee. Udstillingen Digital Matters undersøger forbindelser og sammenfiltringer på tværs af geologi, teknologi og biologi, og kortlægger grundstoffernes bevægelse fra naturen ind i computeren og videre ind i menneskekroppen. I år modtog Biba Beckerlee Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.

Den digitale industri udgøres af et enormt produktionsapparat af udvinding af råmaterialer, et globalt distributionsapparat og bortskaffelse af gigantiske mængder af affald. Vores tidsperiode, informationsalderen, er baseret på idéen om ubegrænset immateriel vækst. Men det vi ikke umiddelbart kan se, tager alligevel fysisk form som internettets gigantiske serverfarme, hvis samlede CO2 udledning er større end flyindustriens. Det har og får helt afgørende fysiske konsekvenser for både os selv, og de økosystemer, vi er del af.

Set fra dette tidsperspektiv kan man stille spørgsmålene: Hvad sker der med grundstofferne efter de ender på lossepladserne? Hvilke former kan og vil de tage? Hvordan skal vi leve med det affald, vores teknologier producerer? Hvordan vil det leve videre i og med os?

Honey Biba Beckerlee undersøger forbindelser på tværs af geologi, teknologi og biologi, der knytter menneskene og planetens skæbner sammen. Hun arbejder med de mønstre, der udgør de grundlæggende infrastrukturer for liv og tænkning på geologiske, atomare og organiske planer.

I udstillingen Digital Matters bliver teknologier gjort sanselige og håndgribelige, og bliver spundet til former og fortællinger, der tager afsæt i den jord, stoflighed og krop, som teknologier både udspringer fra og aktivt indvirker på. Værket Cu i Cyklus undersøger igennem vævning forholdet mellem tid, hukommelse og kobber, der spiller en helt afgørende rolle i computerteknologier. Til værkserien Materie, mor, matrice har Beckerlee udviklet affaldsproduktet fra en siliciumfabrik til at lave keramik. Swarming/Swimminger er et værk vævet i tang og optisk fiber skabt med tanke på de undersøiske internetkabler, der udgør den fysiske infrastruktur for den digitale tidsalders enorme informationssky.

Honey Biba Beckerlee modtog i 2017 Novo Nordisk Fonden, Mads Øvlisen Ph.d.-stipendiat i praksisbaseret forskning og er ved at afslutte hendes praksisbaserede ph.d. på Århus Universitet og Det Kongelige Kunstakademi, København. Forskningsprojektet Digital Matters, sigter mod at gentænke nuværende forestillinger om immaterialitet i digital teknologi gennem en kunstnerisk praksis. I år modtog hun Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat.

På baggrund af kunstnerens ph.d. research akkompagneres udstillingen af en talk den 2. november kl. 17.00-18.30 og en række workshops med fokus på materialer og teknikker fra udstillingen.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Dreyers Fond, Grosserer L. F. Foghts Fond, Novo Nordisk Fonden, Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst (SVFK), William Demant Fonden. Sponsoreret af JD-Contractor A/S, Roblon, Topsil.

Praktisk information

Honey Biba Beckerlee: Digital Matters
13. oktober 2022 – 19. februar 2023
Fernisering: 12. oktober 2022 kl. 17.00-20.00
Kunsthal Charlottenborg, Kongens Nytorv 1, 1050 København K
Entré 90 kr. (gratis adgang til ferniseringen)
Læs mere om udstillingen her