Event
10. december – 14. januar
  • Film

Harun Farocki

Tre film af den tysk-tjekkiske filmkunstner

Oplev et udvalg af den tyske filmkunstner Harun Farockis skelsættende film i kunsthallens biograf:

Serious Games I-IV (2009-2010)
Værket består af fire korte film, oprindeligt skabt som en installation til biennalen i Sao Paulo i 2010. Gennem de fire film følger Farocki en gruppe amerikanske soldater, som før og efter udsendelse til Irak-krigen gør brug af VR-krigsspil for at træne kamphandlinger og behandle deres krigstraumer. Filmene vises i et dobbeltperspektiv, der lader beskueren dvæle ved soldaterne, mens de gennemspiller simulationerne, og samtidig leve sig ind i VR-spillet. Ved at etablere et sted, som befinder sig både inde i og uden for VR-spillet, afdækker filmene, hvad simulationerne skjuler.

Inextinguishable Fire (1969)
Filmen behandler produktionen af napalm, brugt i napalmbomber af amerikanerne under Vietnam-krigen. I rollen som fortæller ruller Farocki ærmet op og slukker en cigaret på sin egen arm. Han bemærker, at napalm brænder ved syv gange højere temperatur. Filmen er en karikatur over en kendt napalmproducerende virksomhed, og skildrer medarbejderne i deres accept af deres egen rolle i produktionen af smertefuld død. Filmen kan ses som en kritik af Vietnam-krigen og sætter til debat, hvordan kunstnerisk produktion kan bidrage til politisk handling.

War at a Distance (2003)
Filmen tager udgangspunkt i billeder fra Golfkrigene og behandler en lang række tekniske, ’operationelle’ billeder fra flere forskellige krige. Beskueren præsenteres for billeder frembragt af maskiner, der aflæser objekter uden menneskelig intervention – f.eks. bomber, der selv finder deres mål. Billeder, som ikke er tiltænkt det menneskelige øje, men skabt af maskiner til maskiner. Filmen stiller spørgsmålet, hvad der sker med vores forståelse af krigen og dens konsekvenser, når vi ser krigen gennem maskinens linse, blottet for andet end det maskinen er trænet til at se.

Filmene looper i kunsthallens åbningstid og er gratis efter betalt entré. Der tages forbehold for, at kunsthallens biograf bruges til andre events.

Baggrund for filmprogrammet:
Da Rusland den 24. februar 2022 invaderede Ukraine, vendte krigen tilbage til det europæiske kontinent. Siden er der opstået flere krige rundt omkring i verden, senest er situationen i Israel og Palæstina på tærsklen til at udvikle sig til regulær krig, ligesom Nagorno-Karabakh regionen i sensommeren igen blev skueplads for krigshandlinger.

Fælles for disse krige og konflikter er, at langt de fleste oplever dem medieret gennem et utal af forskellige billeder. Vi ser krigen gennem live-reportager, drone-billeder og private optagelser fra mobiltelefoner på forskellige platforme. I denne uendelige strøm af billeder glemmer vi hurtigt, at alle disse billeder er medieringer af krigen, såvel som alle billeder altid er medieringer af det, de foregiver at vise.

Den tysk-tjekkiske filmkunstner Harun Farocki (1944-2014) arbejdede gennem hele sin store produktion med billeder og medialitet som centrale temaer. En lang række af hans film handler om krigens billeder, hvordan de fungerer, og hvilken effekt de har på os. Ønsker man at forstå billederne af nutidens krige bedre, er det derfor oplagt at dykke ned i Farockis film og deres særegen blanding af kunst, fiktion og dokumentarisme. Filmenes unikke blandingsform og afskrivning af traditionelle kategorier gør dem i sig selv til eksperimenter i mediering.