Søg

Heartland Festival og Kunsthal Charlottenborg skaber landsdækkende kunstudstilling under forårets valgkamp

En række af verdens mest anerkendte kunstnere med bl.a. danske Olafur Eliasson deltager i udstillingen ’It’s Urgent!' som vises på reklamepaneler over hele Danmark under forårets valgkamp til EU Parlamentet og Folketinget. Udstillingen er kurateret af stjernekurator Hans Ulrich Obrist.

En række af verdens mest anerkendte kunstnere kommenterer den aktuelle politiske situation på reklamepaneler rundt i hele Danmark. Det sker som del af udstillingen It’s Urgent! kurateret af Hans Ulrich Obrist.

Hans Ulrich Obrist er flere gange blevet kåret som kunstverdenens nummer 1 af det respekterede kunstmagasin ArtReview, der hvert år laver en top-100 liste over kunstverdenens mest indflydelsesrige personer. Hans Ulrich Obrist, der til daglig er direktør på Serpentine Galleries i London, optrådte sidste år i samtale med Salman Rushdie på Heartland Festival og har tidligere kurateret udstillingen ’TAKE ME (I’m Yours)’ på Kunsthal Charlottenborg.

Udstillingen er planlagt så den vises på gader og stræder over hele Danmark midt under den forestående valgkamp til både EU Parlamentet og det danske Folketing. Det er ikke tilfældigt, for der har aldrig været mere brug for kunstnernes stemme i den politiske debat end lige nu, forklarer Hans Ulrich Obrist:

“If there was ever a time that the world needed artists, it is now. We need their radical ideas, visions, and perspectives in society”.

De deltagende kunstnere kommer fra mange forskellige steder i verden:
Etel Adnan (Libanon/USA), Sophia Al-Maria (Qatar/USA), Tania Bruguera (Cuba), Tony Cokes (USA), Olafur Eliasson (Danmark), Hans Haacke (Tyskland), Lauren Halsey (USA), Arthur Jafa (USA), Eileen Myles (USA), Precious Okoyomon (England), Wolfgang Tillmans (Tyskland), Rirkrit Tiravanija (Argentina/Thailand) & Nora Turato (Kroatien).

Udstillingen er organiseret af Kunsthal Charlottenborg og Heartland Festival i samarbejde med AFA JCDecaux, der spreder værkerne på flere hundrede billboards over hele Danmark.

Programchef på Heartland Festival, Rasmus Quistgaard, og direktør på Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber, udtaler:

”Vi har længe haft lyst til at sprede samtidskunstens potentiale ud til flere danskere. Denne udstilling giver os ikke blot mulighed for at vise nogle af tidens bedste kunstnere til rigtig mange over hele landet, men også for at få kunstens poetiske og politiske stemme ud i et forår præget af store politiske begivenheder”.

Værkerne udstilles på reklamepaneler over hele Danmark i maj og juni og udstillingen vises samlet under Heartland Festival fra 30. maj – 1. juni 2019 og efterfølgende i gården på Kunsthal Charlottenborg fra 18. juni – 11. august 2019.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Det Obelske Familiefond. Heartlands kunstprogram er støttet af Beckett-Fonden og Øernes Kunstfond.

Læs om udstillingen her.