Event
3. april 12.00

Lawrence Lek

Sinofuturism (1839-2046 AD)
Lawrence Lek
Sinofuturism (1839-2046 AD), 2017
Fuld HD Video, 60m00s
Produceret af Wysing Arts Centre, Cambridge
Courtesy: Kunstneren
 
Filmen vises i biografen på Kunsthal Charlottenborg fra 3. – 15. april 2018. Der er gratis adgang til filmvisningen når der er betalt entré til kunsthallen.
Kurateret af Toke Lykkeberg & Tranen i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg
 
“Sinofuturisme er en usynlig bevægelse. Et spøgelse, der allerede er forankret i en trillion industrielle produkter, i en milliard individer, og i en million slørede fortællinger.” Sådan lyder åbningslinierne i kunstneren Lawrence Lek’s film Sinofuturism (1839-2046 AD) fra 2017 om en ny kinesisk futurisme.
 
I det præcis 60 minutter lange filmessay skitseres en række klichéer om det kinesiske samfund, der tilsammen tegner et billede af fremtiden. Denne fremtid ligner samtidens Kina, forklarer en digital voice-over. Men i realiteten er sinofuturisme snarere “en science fiction, der allerede eksisterer.”
 
I en gennemgang af syv stereotype forestillinger om Kina vedrørende bl.a. regnekraft, kopivirksomhed, arbejdsetik og uddannelsessystemet fremstiller Lawrence Lek Kinas kulturelle og teknologiske udvikling som en kunstig intelligens i aktion:
”Sinofuturisme er de facto en kunstig intelligens: Et massivt distribueret, neuralt netværk baseret på kopivirksomhed snarere end originalitet, afhængig af indlæring af kolossale mængder af rå data snarere end filosofisk kritik og etik, udstyret med en posthuman evne til at arbejde i en hidtil uhørt grad af kollektiv vilje til magt.”
 
Sinofuturism (1839-2046 AD) blander elementer fra science fiction, dokumentarisk melodrama, socialrealisme og kinesiske kosmologier. Sinofuturismen beskrives som en periode, der begynder med opiumskrigene i 1839. Perioden afsluttes i 2046, hvor den såkaldte teknologiske singularitet menes at indtræffe, d.v.s. en begivenhed, hvor kunstig superintelligens vil overstige menneskets med uforudsigelige konsekvenser til følge.
 
Filmen Sinofuturism (1839-2046 AD)  vises i forlængelse af udstillingen Welcome too late, der blev kurateret af Toke Lykkeberg og produceret af Kunsthal Charlottenborg og CPH:DOX i 2017. Udstillingen handlede om kunst i en tid, hvor alt fra klima til teknologi er præget af eksponentiel accelererende vækst. Imens samtiden bliver stadig mere flygtig, er megen samtidskunst stadig mindre kontemporær, altså ”med tiden”. I stedet er megen ny kunst ’ekstemporær’, altså ”ude af tiden”. Fokus bl.a. mange kunstnere er mindre på nutiden og mere på andre og større tidsligheder.
Lawrence Lek (f. 1982, Frankfurt am Main) er en simuleringskunstner, bosat i London, der skaber stedsspecifikke virtuelle verdner, videospilsessays og spekulative film. Lek er født i Frankfurt, har levet flere år i Hong Kong og er bosiddende i London.
 
Tak til: Joni Zhu, Steve Goodman, Gary Zhexi Zhang, Deforrest Brown, Samantha Culp, Justin Kim, Stephanie Bailey, Alvin Li, AVANT.org, After Us, Film & Video Umbrella, UCCA, Wysing Arts Centre
 
Kinesiske undertekster af Wenfei Wang for ‘The New Normal’, en udstilling på UCCA, Beijing.

– – –

Initially broadcast as part of Radio Study Day at Wysing Arts Centre, 21 August 2016.

Thanks to: Joni Zhu, Steve Goodman, Gary Zhexi Zhang, Deforrest Brown, Samantha Culp, Justin Kim, Stephanie Bailey, Alvin Li, AVANT.org, After Us, Film & Video Umbrella, UCCA, Wysing Arts Centre

Chinese Subtitles by Wenfei Wang for ‘The New Normal’, an exhibition at UCCA, Beijing.