Aleksandra Domanović
Aleksandra Domanovićs værker udforsker krydsfeltet mellem teknologi, historie og kultur og måden det former vores forståelse af identitet og vor tids samfund.
Denne nye udstilling præsenterer skulptur, video, grafik, fotografi og digitale medier skabt hen over de sidste atten år og giver et overblik over udviklingen af en legende, men samtidig kritisk praksis, der er formet af post-internet-æraens informationskultur. Det er Domanovićs første soloudstilling i Skandinavien.
Aleksandra Domanović (f. 1981, Novi Sad) har haft soloudstillinger på Kunsthalle Wien (2024); Galleria d’Arte Moderna, Milano (2019); Museum of Contemporary Art Cleveland (2018); Bundeskunsthalle, Bonn; Henry Moore Institute, Leeds (begge 2017); Oakville Galleries (2016); ICA Winnipeg; Atlanta Contemporary Art Center, Georgia; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (all 2015); Kunstverein Hildesheim; Gallery of Modern Art, Glasgow, Firstsite, Colchester; Passerelle Centre d’art contemporain, Brest (all 2014); Kunsthalle Basel (2012). Hendes værker er også blevet vist i en række internationale gruppeudstillinger, herunder den 34. Ljubljana Biennale for Grafik, den 58. Beograd Biennale og den 14. Baltic Trienniale, Vilnius (alle 2021), New Museum Triennial, New York (2015), Shanghai Biennale (2014), den 12. Biennale de Lyon (2013), den første Kyiv Biennale og Marrakech Biennale 4th Edition (begge 2012). Domanović bor og arbejder i Berlin.
Udstillingen er initieret af Kunsthalle Wien og er realiseret med støtte fra Augustinus Fonden, Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond.
Billede: Aleksandra Domanović, Open Man, 2016. Foto af Gunter Lepkowski. Udlånt af kunstneren og Tanya Leighton, Berlin og Los Angeles.