
Aleksandra Domanović, Canopy Collapse, 9. oktober 2025 – 15. februar 2026
Den internationalt anerkendte kunstner Aleksandra Domanović åbner sin første soloudstilling i Skandinavien, der samler værker fra de seneste femten år og undersøger, hvordan internettet, køn og kulturel hukommelse påvirker vores identitet i en hyperforbundet verden.
Aleksandra Domanović (f. 1981, Novi Sad) arbejder i krydsfeltet mellem teknologi, historie og kultur. Med en legende, men kritisk tilgang undersøger hun, hvordan identitet og sociale fortællinger skabes i et medieret samfund.
I udstillingen Canopy Collapse på Kunsthal Charlottenborg kan publikum opleve en stor retrospektiv præsentation af Domanovićs konceptuelt funderede og materialebevidste praksis. Her dykker hun ned i, hvordan teknologi former vores fælles hukommelse. På tværs af skulptur, video, fotografi og digitale medier udforsker Domanović teknologi med et kønsbevidst blik og trækker tråde tilbage til de visionære jugoslaviske eksperimenter med tidlig computerteknologi – og frem til nutidens digitale netværk og deres aftryk på vores kultur.
Med værker, der spænder fra monumenter for nulevende, internationale kendisser til genetisk modificerede tyre og nyhedsudsendelser fra de post-jugoslaviske stater, samt referencer til 1990’ernes samlende technorave-kultur, skaber Domanović et komplekst og ofte personligt blik på, hvordan teknologiske forandringer præger både vores identitet og vores erindring.
Aleksandra Domanović har haft soloudstillinger på institutioner verden over, herunder Kunsthalle Wien (2024); Galleria d’Arte Moderna, Milano (2019); Museum of Contemporary Art Cleveland (2018); Bundeskunsthalle, Bonn og Henry Moore Institute, Leeds (begge 2017); Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2015); og Kunsthalle Basel (2012). Hendes værker har været vist på talrige biennaler og triennaler, bl.a. den 34. Ljubljana Biennale for Grafisk Kunst, den 58. Beogradbiennale, Baltic Triennial 14 (alle i 2021); New Museum Triennial (2015); og den 12. Biennale de Lyon (2013).
Udstillingen er initieret af Kunsthalle Wien, kurateret af Henriette Bretton-Meyer og realiseret med generøs støtte fra Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Knud Højgårds Fond, Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond og William Demant Fonden.



