Event
10. november 17.00 – 21.00
  • Musik
  • Talks

Charlottenborg Live

Vandtrapper - et konceptuelt lydværk

Kunsthal Charlottenborg inviterer i samarbejde med Gyldendal og Apollo Bar til Charlottenborg Live hver onsdag mellem d. 27. oktober – 15. december 2021.

17.00 − 19.00 Pladerelease: Vandtrapper – et konceptuelt lydværk
med Ragnhild May, Kristoffer Raasted og Morten Winther Nielsen
18.00 − 18.45 Omvisning: Verden er i dig, Mohamed Bourouissa HARa!!!!!!hAaaRAAAAA!!!!!hHAaA!!!
19.00 − 21.00 Middag: Langbordsmiddag i Apollo Kantine
19.45 − 20.05 Forfattermøde: Cecilie Nørgaard, Han hun hen
Billetter til langbordsmiddagen og forfattermødet kan købes på Billetto.dk her

Vandtrapper – et konceptuelt lydværk af Ragnhild May, Kristoffer Raasted & Morten Winther Nielsen

Lydværket Vandtrapper er skabt i et tværæstetisk samarbejde der har bestået af både visuelt og kompositorisk arbejde. Gennem to måneders research ved Det Danske Institut i Rom i 2019 har vi med udgangspunkt i Inger Christensens essayistiske systemdigt Vandtrapper undersøgt Roms vandforsyning med særlig opmærksomhed på fontænerne. Denne research har vi gennem en række konceptuelle bevægelser omsat til lyd som vi udgiver fysisk på en vinylplade. I digtet figurer fem romerske fontæner, som har dannet forlæg for kompositionen. I arbejdet med materialet har vi forholdt os frit til digtet og tænkt videre i en mere generel refleksion over hydrologi og urban vandinfrastruktur. I vores researchfase fandt vi blandt andet ud af, at der i forskellige historiske perioder har løbet kulsyreholdigt vand i nogle af fontænerne. Fontænernes funktion i det offentlige rum har været at etablere en lyddød ramme om fortrolige samtaler, hvor lyden af vandet overdøver de lavmælte stemmer. Analogfotografi og digital videooptagelse har spillet en vigtig rolle i vores researchfase.

I kompositionen anvender vi grafisk notation, hvor musikken er repræsenteret ved symboler, som ikke tilhører en traditionel musisk notationsmåde. Disse symboler/emblemer er hentet fra fontænernes figurative ornamentering – en arkitektonisk udsmykningsopgave der er blevet finansieret af de adelige familier i Rom. På denne måde har hvert enkelt motiv symboliseret det hus, der har medvirket til at finansiere fontænen. Arbejdet med de grafiske partiturer har i ligeså høj grad været et arbejde med et visuelt som et auditivt udtryk. Metodisk har vi tillagt fontænernes arkitektur og symboler musikalske værdier og derudfra udarbejdet de grafiske partiturer, der indeholder musikken på samme måde som fontænerne indeholder vandet. Men som med vandet kan man kun forsøge at “containe” lyden. Den lader sig ikke helt styre. Den bølger, udebliver eller flyder over sine breder. Under vores ophold i Rom, var der flere store oversvømmelser i Italien, og Det Danske Instituts tag lækkede da det ikke kunne holde vandet ude under et skybrud. Systematisering og kontrollen med vandet, som fontænerne er det mest prangende billede på, viser sig mere og mere umulig.

På vinyludgivelsen spiller strygekvartetten Halvcirkel de grafiske partiturer, der lægger op til fortolkning. På den måde har vi, ligesom med vandet, givet slip på kontrollen i forhold til at kunne styre lyden og musikken totalt. Værket er komponeret for strygekvartet og kor, og involverer også et elektronisk lag, med blandt andet hydrofonoptagelser (undervandsmikrofoner) fra de fem fontæner. I vinyludgivelsen findes 2 plakater som indeholder de grafiske partiturer samt Inger Christensens digt Vandtrapper, på dansk og i en Italiensk oversættelse af Bruno Berni. Kordelen af værket kan opføres af alle skolede såvel som utrænede stemmetyper. Til udgivelsesreceptionen vil værkets kordel blive opført, og der vil blive serveret hvidvin og jorbær. Udgivelsen er støttet af Statens Kunstfond.