Søg

Simone Aaberg Kærns Batalje forlænges

Som følge af enorm publikumsinteresse i forlængelse af den massive mediedækning af Simone Aaberg Kærns maleri og udstilling Batalje er det blevet besluttet, at forlænge udstillingsperioden til medio januar.

Oprindeligt skulle Simone Aaberg Kærns udstilling havde sluttet i går, søndag den 6. november, men på grund af den store interesse som Kunsthal Charlottenborg har oplevet for Batalje, forlænges udstillingen nu til 15. januar. Det betyder, at det fra på onsdag, den 9. november, atter er muligt at se både batalje-maleriet, den kontroversielle skitse til maleriet og uddrag af mediedækningen, som maleriet har affødt.

Åbningen af Simone Aaberg Kærns udstilling og historien om skitsen til maleriet, der blev afvist af Det Nationalhistoriske Museum med henvisning til udtalelser af en generalmajor i forsvaret, affødte en ren mediestorm. Historien blev samlet op af både national radio og TV såvel som landsdækkende aviser og dagblade under titlen ”Maleriet som forsvaret ikke ville se”. Omtalen kulminerede til åbningen af udstillingen den 5. september, der blev dækket af bl.a. DRs TV-avis.

Interessen for at se udstillingen og høre om baggrunden for værket har da også været enorm hos publikum – både til ferniseringen, til Kulturnatten hvor Simone Aaberg Kærn stod bag en workshop, til et opfølgende debatarrangement og efterfølgende i udstillingens normale åbningstid. Som følge af den store interesse har Kunsthal Charlottenborg i samråd med Simone Aaberg Kærn besluttet at forlænge udstillingen helt frem til midten af januar, så endnu flere har mulighed for at opleve det tankevækkende værk.

I Kærns trefløjede maleri ser vi den køligt og professionelt udførte luftkrig. Luftkrigen udkæmpet fra 30.000 fods højde står i skarp kontrast til den kaotiske modstandskamp mod Gadaffi på jorden. Centralt i maleriet springer en ung mand, med libyske rødder fra Nørrebro, over en udbrændt bil. Han er ifølge Kærn også en del af den danske indsats i Libyen-krigen. En stor pige med et ’I Love Libya’ shopping-net over skulderen, går betragteren i møde, fuldstændigt uanfægtet af kamphandlingerne, og laver V-tegn, mens hun filmer os med sin smartphone.

Udover kunstneres egne observationer inddrager maleriet citater fra kunsthistorien og nutidige krigsfotografers arbejder. Netop disse citater foregriber det senere forløb af krigen, hvor der skete et skred imod borgerkrig og den ulykkelige situation i Syrien.