Hito Steyerl
Factory of the Sun
Hovedattraktion på Venedig Biennalen
Tyske Hito Steyerls videoinstallation Factory of the Sun blev første gang præsenteret på sidste års kunstbiennale i Venedig. Det visuelt stærke værk blev hurtigt et trækplaster og det måske mest omtalte værk på den betydningsfulde biennale. Efter at have gået sin sejrsgang i Venedig er værket blevet udstillet på anerkendte udstillingssteder som Museum of Contemporary Art i Los Angeles, HMKV i Dortmund, og netop nu udstilles installationen på Whitney Museum of American Art i New York. Når Factory of the Sun åbner på Kunsthal Charlottenborg i starten af december, er det første gang den roste installation præsenteres i Skandinavien. Værket vises senere på anerkendte kunstmuseum Kiasma i Helsinki.
Et videoværk man synker ind i
Når Factory of the Sun har vakt begejstring på udstillingssteder rundt omkring i verden, så skyldes det bl.a., at værket er langt mere end blot en video på en skærm. Faktisk træder man fysisk ind i værket, som befinder sig i et særligt rum, en blackbox – med lysende trådnet i stil med Sci-Fi-klassikeren Tron, bygget specielt til lejligheden. Her kan gæsterne sætte sig i liggestole og se installationens centrale del – en 23 min. lang film projiceret på en stor skærm og lade sig omslutte af filmens lydside. Factory of the Sun er en totaloplevelse, som man synker ind i.
Kritik af overvågning
I Factory of the Sun beskæftiger Steyerl sig særligt med, hvordan teknologi og billeder kan anvendes til at overvåge og undertrykke en befolkningsgruppe, men også til at kæmpe imod systemet. I en absurd fortælling, der skabes gennem en blanding af nyhedsreportage, dokumentarfilm, computerspil og dansevideoer, fortælles en historie om arbejdere, der tvinges til at skabe sollys ved at bevæge sig i et motion caption-studie. Arbejderne har dog mulighed for at kæmpe imod magthaverne ved at danse i stedet for blot at udføre de fysiske bevægelser, de pålægges at udføre i spillet Factory of the Sun. Grænserne mellem spil og virkelighed er imidlertid udvisket, og kampen om lys og energi foregår såvel i spil som fortællingens virkelighed.
Blandt verdens mest indflydelsesrige kunstnere i disse år
Hito Steyerl (f. 1966 i München) regnes som en af samtidskunstens mest betydningsfulde kunstnere i disse år. Hun har udstillet over hele verden fra Moderna Museet i Stockholm, Chisenhale Gallery, London og Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia i Madrid til Artists Space, New York, Institute of Modern Art i Brisbane og Gwangju Biennalen i Sydkorea. Hito Steyerl’s betydning understreges af, at hun for nylig blev rangeret som nummer syv på listen over verdens mest indflydelsesrige personer indenfor samtidskunsten, som udarbejdes af et af de førende, internationale kunstmedier, ArtReview.
Den tyske billedkunstner og filmskaber har i øvrigt en PhD i filosofi fra Academy of Fine Arts i Wien og er ansat som professor i New Media Art ved Berlin University of the Arts. Hun krediteres for at have været med til at udvikle genren ”essay-dokumentar” og er udover sin new media-baserede kunst anerkendt for sin forskning og har udgivet flere bøger, herunder The Wretched of the Screen (2013 og Too Much World (2014).
Factory of the Sun præsenteres i samarbejde med Hartware MedienKunstVerein (HMKV), Dortmund og Den Danske Scenekunstskole og er finansieret med støtte fra Goethe Institut Dänemark og Statens Kunstfond.
Udstillingshashtag til sociale medier: #factoryofthesun
Anmeldelser
Kunstkritikk: Solen, himlen, skærmen og skyen
Weekendavisen: Revolutionen skal danses frem
Information: “En dystopisk solstrålehistorie”
Kunsten.nu: “Postfaktuel visualitet”
★★★★ Berlingske: Rejsen ind i en verden af virtuelle løgne
Politiken: Der danses som en drøm, men fortællingen fordufter