Søg

Toneangivende siden 1883

Historien om Kunsthal Charlottenborg

Siden Kunsthal Charlottenborg åbnede i 1883 som udstillingssted for toneangivende kunstnere, har mere end 7 millioner besøgende oplevet flere end 13.500 kunstnere fra mere end 128 lande udstille flere end 75000 kunstværker på slottet mellem Nyhavn og Kongens Nytorv. De høje tal fremhæves i Kunsthal Charlottenborgs nye kampagne, der sætter fokus på udstillingsstedets betydning siden grundlæggelsen for mere end 130 år siden. Vi er stolte over tallene og de mange kunstnere og besøgende, der har brugt huset gennem tiden. Men kunsten og kunsthallens betydning kan ikke gøres op i tal alene.

Kunsthal Charlottenborg har siden 1883 særligt haft betydning, fordi det er her, mange kunstnere debuterer, bliver blåstemplet og møder deres publikum. Bygningen har været kunstnernes kampplads i over et århundrede. Stedet har altid været de nye generationers. De indtager stedet og gør det til deres. I begyndelsen var det Skagensmalere som Anna Ancher og P.S. Krøyer, der skabte opsigt og forargelse. Også Vilhelm Hammershøi debuterer allerede i 1885 på Kunsthal Charlottenborg, og senere er det kunstnere som Asger Jorn, Else Alfelt, Henry Heerup, Per Kirkeby, Bjørn Nørgaard, Poul Gernes, Kirsten Justesen og Olafur Eliasson, der indtager huset.

Og det er ikke kun kunstnerne, der har brugt huset. På Forårsudstillingen har toneangivende arkitekter og designere udstillet ved siden af kunstnerne. I 1936 designede Arne Jacobsen Charlottenborg-stolen til huset og PH skabte Charlottenborg-lampen, som stadig i dag hænger i salene på Kunsthal Charlottenborg. Gennem stedets mere end 130-årige historie har stort set alle betydningsfulde danske kunstnere, designere og arkitekter udstillet på kunsthallen mellem Kgs. Nytorv og Nyhavn. Også internationale talenter og stjerner som Marina Abramovic, Ai Weiwei og Yoko Ono har udstillet her.

I 1960’erne og 1970erne kom den politiske kunst for alvor ind i på Kunsthal Charlottenborg, og københavnerne kunne opleve tidens store alternative manifestationer som Kvindeudstillingen XX, Festival 200 og Dødsspringet. Hvad er det for set sted, der har dannet ramme om så meget i så mange år? Svaret ligger blandt meget andet i pladsmangel på Kunstakademiet.

Kunstakademiet bliver grundlagt i 1754 på Kongens Nytorv i København i slottet Charlottenborg. Bag slottet ligger en smuk have, der senere bliver Københavns botaniske have. De mange kunstnere, der bliver udlært på akademiet, skal have et sted at udstille deres værker, og her falder blikket på dronning Charlotte Amalies gamle baghave, hvor kunstbygningen bliver opført som udstillingssted for toneangivende kunstnere i 1883. Siden da har bygningen stået som et af de største og smukkeste udstillingssteder for nutidig kunst i Europa. Særligt det nære slægtskab med akademiet betyder, at man på Charlottenborg kan være sikker på at møde det nye. Se de nye retninger og opleve de nye tendenser.

FØDT TIL BALLADE
Bygningen bliver født til ballade, og det har ikke skortet på dramatiske begivenheder og ophedede diskussioner med institutionen som omdrejningspunkt.

For eksempel skaber en sveddryppende næse udstillet på Charlottenborg opstandelse i den danske anmelderstand i 1883. Næsen tilhører en hårdarbejdende, italiensk hattemager. Han knokler i bar overkrop. Forargeligt. Hæsligt. En farlig social indstilling. Spild af talent, mener man om den senere verdensberømte P.S. Krøyers særdeles realistiske mesterværk Italienske landsbyhattemagere. Forargelsen forstummer, i takt med at den unge maler udvider territoriet.

Kunsthal Charlottenborg lægger fra begyndelsen vægge til dagsordensættende værker, udstillinger og kunstnere. Også den unge Anna Brøndum debuterer på kunsthallen med et billede af den snittende fisker Lars Gaihede. Året efter bliver hun på sin 21-års fødselsdag gift med Michael Ancher. Og med det nye efternavn forfølger hun karrieren som maler resten af livet. Hun er ung. Hun er kvinde, hun er rasende talentfuld, og hendes debut indleder den tradition, der danner fundamentet for Kunsthal Charlottenborg gennem alle årene.

Her debuterer man. Her er gennem tiden indledt tusinder af kunstneriske livsbaner. Her kan besøgende opleve de nye talenter, se ind i fremtiden og møde verdensstjernerne.

I 2016 debuterede 117 kunstnere fra hele verden på Forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg. Derudover viste 34 nye talenter fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler deres værker over sommeren på Afgangs-udstillingen. Samtidig har kunsthallen i år vist internationale stjerner som Yoko Ono, Felix Gonzalez-Torres og Brian Eno.

Netop nu viser vi udstillingen An Age of Our Own Making med samtidskunstnere fra Asien, Afrika og Mellemøsten ved siden af udstillingen Museum Pist Protta med deltagelse af over 80 samtidskunstnere fra Danmark og udlandet. Danske Simone Aaberg Kærn udstiller også sit Batalje-maleri, der viser hendes indtryk af den danske krigsindsats i Libyen.

Sidst på året fejrer vi 25 års jubilæum for det kunstnerdrevne land Kongerigerne Elgaland-Vargaland og indvier den danske ambassade for landet på kunsthallen. Og endelig viser vi henover vinteren den tyske stjerne, Hito Steyerl, der havde sit store gennembrud på sidste års Venedig Biennale.

Nogle af kunstnernes navne kender du måske ikke endnu. Men det kommer du tilFor Kunsthal Charlottenborg har siden 1883 været udstillingssted for toneangivende kunstnere. Og sådan er det stadig.