Søg

Thao Nguyen Phan åbner sin første soloudstilling i Skandinavien på Kunsthal Charlottenborg

I anledning af CPH:DOX præsenterer Kunsthal Charlottenborg en soloudstilling med Thao Nguyen Phan fra den 13. marts 2024. Billedkunstneren, der er internationalt anerkendt for at kombinere levende billeder med maleri og skulptur, skaber drømmeagtige og poetiske fortællinger og beskæftiger sig med presserende spørgsmål omkring hendes hjemlands historie i forhold til nutidige miljømæssige og sociale forandringer.

Thao Nguyen Phan (f. Ho Chi Minh City, 1987; bor og arbejder i Ho Chi Minh City) har studeret maleri på Ho Chi Minh University of Fine Arts, Lasalle College of Arts i Singapore og på School of the Art Institute of Chicago og blev senere introduceret til filmmediet gennem værker af bl.a. den japanske instruktør Yasujirō Ozu (1903-1963), den thailandske filmskaber Apichatpong Weerasethakul og Joan Jonas, en pioner inden for video og performance. Phan begynder således at udvikle et visuelt sprog, hvor det levende billede fungerer som et konceptuelt, narrativt og sammenbindende element, der understøttes og kombineres med forskellige medier, fra tekstiler til publikationer. I hendes videoer bliver maleriet levende og skaber et drømmeagtigt billedsprog, hvor folketraditioner, eventyrfortællinger, litteratur, filosofi og hverdagsliv smelter sammen. Kunstneren sporer Vietnams turbulente historiske begivenheder og reflekterer over miljømæssige og sociale forandringer relateret til menneskelig påvirkning, såsom udnyttelse af naturressourcer og ødelæggelse og kolonisering af landskabet.

Reincarnations of Shadows er arrangeret af Pirelli HangarBicocca, Milano (hvor udstillingen først blev præsenteret 14. september 2023 – 14. januar 2024) i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg. Udstillingens titel tager udgangspunkt i Phans nyeste video, Reincarnations of Shadows (moving-image-poem) (2023), bestilt af Pirelli HangarBicocca og co-produceret af Fondazione In Between Art Film. Videoen dykker ned i historien om kunstneren Diem Phung Thi (1920-2002) – en af de første vietnamesiske modernistiske kvindelige billedhuggere, der levede og arbejdede i både Frankrig og Vietnam – og reflekterer over de sociale betydninger af kunsthistorie og arkitektur samt de intergenerationelle forhold mellem kvindelige kunstnere i postkoloniale sammenhænge. Phan åbner op for muligheden for at reaktivere skjulte symboler, gestus og ritualer, som er overleveret mundtligt gennem generationer, men som har været udeladt af den officielle historieskrivning. På trods af kolonialismens langvarige påvirkning får de hermed ny betydning.

Soloudstillingen i Kunsthal Charlottenborgs nordfløj er kurateret af Henriette Bretton-Meyer og vil gennem mere end 100 værker fra de seneste 10 år udfolde kunstnerens fængslende billedsprog i stemningsfulde filminstallationer, minutiøst udførte lakmalerier, lysskulpturer, sarte akvareller og arkitektoniske interventioner. Læs mere her.

Om kunstneren:
Thao Nguyen Phan har udstillet i solo- og gruppeudstillinger på internationale institutioner som Pirelli HangarBicocca (2023), Den 59. Venedig Biennale, Tate St Ives (2022), Kochi-Muziris Biennale, New Museum Triennial, New York, MOMENTA Biennale de l ‘image, Montréal (2021); WIELS, Bruxelles, Chisenhale Gallery, London (2020); Fundació Joan Miró, Barcelona, Rockbund Art Museum, Shanghai, Lyon Contemporary art Biennale og Sharjah Biennial (2019); Dhaka Art Summit og Para Site, Hong Kong (2018); Factory Contemporary Arts Centre, Ho Chi Minh City, Nha San Collective, Hanoi (2017); og Bétonsalon, Paris (2016). Mellem 2016 og 2017 blev hun udvalgt til Protegée Rolex, ledsaget af Joan Jonas som mentor, blandt de mest anerkendte samtidskunstnere i verden. Derudover blev hun i 2019 shortlistet til Hugo Boss Asia Art Award og vandt Han Nefkens Foundation – LOOP Barcelona Video Art Award 2018. Thao Nguyen Phan er medstifter af Art Labour-kollektivet, som udforsker tværfaglig praksis og udvikler kunstprojekter til gavn for det lokale vietnamesiske samfund.