Søg

Samtidskunst der er større end samtiden

På gruppeudstillingen Welcome Too Late beskæftiger en række af tidens toneangivende internationale kunstnere som Marguerite Humeau, Katja Novitskova, Iain Ball og Parker Ito sig med udfordringen ved at skildre samtiden, der ændrer sig med eksplosiv hastighed.

Udstillingen, der åbner på Kunsthal Charlottenborg d. 17. marts, præsenteres i samarbejde med CPH:DOX og kurateres af Toke Lykkeberg. Når alt fra klima til teknologi forandrer sig med stadig højere hast, bliver det sværere at følge med tiden. Fremtiden bliver hurtigere nutid og nutiden hurtigere fortid. Kunstnere og dokumentarister oplever at komme for sent til den samtid, de vil indfange.

I stedet for at løbe efter tiden i et forsøg på at zoome ind på nuet, er der nu tendens til at zoome ud på andre og større tidsligheder.

Dette er præmissen for gruppeudstillingen Welcome Too Late i lyset af forandringer som eksplosiv befolkningstilvækst, stigende temperaturer og vandstande, kunstig intelligens og voksende ulighed. Med afsæt i konceptet “Extemporary Art” har kurator Toke Lykkeberg udvalgt en række af tidens toneangivende kunstnere, der problematiserer begreberne ‘samtid’ og ‘samtidskunst’ med værker, der flytter fokus fra øjeblikket til større tidsperspektiver.

UDVALGTE KUNSTNERE
Udstillingen præsenterer skulptur, installation og film af yngre kunstnere på scenen som Iain ball (1985, UK), Marguerite Humeau (1986, FR), Katja Novitskova (1984, EE), Parker Ito (1986, US) samt lidt ældre eksponenter som Anne De Vries (1977, NL), Tue Greenfort (1973, DK) og pionéren Eduardo Terrazas (1936, MX). De udvalgte kunstnere tænker hinsides vor flygtige samtid for at begribe de større udviklinger der hastigt forandrer verden.

Marguerite Hameau er fx optaget af forskningsområdet ‘de-extinction’, der handler om at genopleve uddøde dyrearter, mens Iain Ball vender op og ned på vores tidsopfattelse med værker, der skal ligne fossiler fra fremtiden. Tue Greenfort arbejder bl.a. med økologi set i et biologisk, økonomisk og politisk perspektiv og Katja Novitskova undersøger, hvordan nye medier præger vores opfattelse af naturhistorien. Eduardo Terrazas har i sin mangeårige praksis bl.a. beskæftiget sig med grafisk og geometrisk at illustrere hurtigt eller såkaldt eksponentiel vækst. Læs mere om udstillingen.

EN DEL AF CPH:DOX PÅ KUNSTHAL CHARLOTTENBORG
Welcome Too Late præsenteres i samarbejde med og åbner under dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX med fernisering d. 17. marts kl 18 – 22. I perioden 16. – 26. marts forvandles Kunsthal Charlottenborg til festivalpalæ og fungerer som hovedkvarter for årets udgave af CPH:DOX. Udover udstillingen vil der på Kunsthal Charlottenborg være biografer, debatter, koncerter, branche-forum og virtual reality-biograf under festivalen. Læs mere om CPH:DOX programmet.