Søg

Oplev anmelderrost filminstallation af den kinesiske verdensstjerne Cao Fei på Kunsthal Charlottenborg

Cao Fei er kendt for sine ambitiøse multimedieinstallationer, der reflekterer over den omfattende udvikling, der finder sted i det kinesiske samfund i dag og som i den grad har været med til at forme hendes generation. Sideløbende med efterårets store temaudstilling i sydfløjen er Kunsthal Charlottenborg stolte af at kunne præsentere Cao Feis stærke filminstallation Asia One i nordfløjen. Begge udstillinger reflekterer over det iboende paradoks ved at have et kapitalistisk system, der både er afhængigt og truet af teknologiske fremskridt.

Cao Fei står i dag som en pioner for en hel generation af kunstnere, for hvem digitale medier og netværksteknologi er en integreret del af hverdagen. Hun blander samfundsdebat, populærkulturel æstetik, referencer til surrealisme og dokumentariske elementer i et særpræget kunstnerisk formsprog, der har givet genlyd verden over i de senere år. I sine omhyggeligt iscenesatte film portrætterer Cao Fei et Kina, der står splittet mellem fortid og nutid, mellem det historiske og en længsel efter alt, hvad der er nyt.

Udstillingen på Kunsthal Charlottenborg præsenterer filminstallationen Asia One (2018), der omfatter to filmværker, Asia One og 11.11 (henholdsvis 63 og 60 min.).

Asia One er en fiktiv fortælling, hvor vi følger to mennesker, der er de eneste levende væsener på et enormt sorteringscenter. Her er de omgivet af en højeffektiv infrastruktur, hvor hurtige robotter og et væld af materialer og pakker er i konstant bevægelse på lange transportbånd. Til at begynde med virker det, som om de to medarbejdere føler sig tættere knyttet til maskinerne og robotterne omkring dem end til hinanden, men efterhånden opstår der et bånd mellem dem, da de i fællesskab begynder at gøre oprør mod sorteringscentrets effektivitet og forudsigelighed. Filmen, der springer frem og tilbage i tid, krydsklipper ind imellem til scener, hvor besøgende fra fremtiden inspicerer det nu nedlagte anlæg, og en surrealistisk sekvens, hvor en gruppe arbejdere, der er klædt ud i stil med figurer fra kulturrevolutionens operaer, danser til synth-drevet discomusik under et banner, hvor der står: ”Mennesker og maskiner, hånd i hånd”.

11.11 er en dokumentarfilm, som følger den voldsomme arbejdsbyrde og aktivitet hos Kinas største e-handelsvirksomhed, JD.com, før og efter landets såkaldte ’Double Eleven Shopping Day’ (der svarer til Black Friday). Her ser vi varer, der sorteres på JD.com’s gigantiske sorteringscenter i udkanten af Beijing, vi følger begivenhederne på virksomhedens hovedkvarter og dens ’Double Eleven’ kommandocentral, og vi får indblik i de mange leveringssteder, der findes spredt ud over hele Beijing, samt i både arbejds- og privatliv for de mange kurerer. Filmen tegner et aktuelt portræt af et accelereret forbrug, der drives af de stærke økonomiske kræfter, som online shopping udgør i Kina. Værket stiller samtidig spørgsmålstegn ved bæredygtigheden af den voldsomme forbrugerisme og ser på, hvordan den påvirker vores fremtidige samfundsmæssige og økonomiske økosystemer.

De to film indgår i en markant totalinstallation, som også omfatter indrammede fotografier samt skulpturelle elementer, der underbygger de besøgendes oplevelse af sorteringscentret. Udstillingen peger på højaktuelle emner som forbrugerisme, teknologi og usikre ansættelsesforhold og spørger, hvordan disse områder vil påvirke os både nu og i fremtiden i den globaliserede verdens rivende udvikling.

Cao Fei (f. 1978 i Guangzhou) tog afgang fra Guangzhou Academy of Fine Arts i 2008. Blandt kunstnerens seneste projekter kan nævnes en omfattende retrospektiv udstilling på UCCA Center for Contemporary Art, Beijing (2021), og en soloudstilling på MAXXI, National Museum of 21st Century Arts, Rom (2021). Før det har hun haft soloudstillinger på MoMA PS1, New York (2016), Robert H. N. Ho Family Foundation Chinese Art Initiative på Guggenheim Museum i New York (2018), en soloudstilling på Tai Kwun Contemporary, Hong Kong (2018), en retrospektiv udstilling på K21 Düsseldorf (2018), en soloudstilling i Centre Pompidou, Paris (2019) og en soloudstilling på Serpentine Galleries, London (2020). I 2021 blev hun tildelt Deutsche Börse Photography Foundation Prize.

Udstillingen er kurateret af Henriette Bretton-Meyer og vises i forbindelse med gruppeudstillingen Post-Capital: Art and the Economics of the Digital Age skabt af Mudam Luxembourg – Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean i tæt samarbejde med Kunsthal Charlottenborg.

Den er støttet af Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Det Obelske Familiefond, Knud Højgaards Fond, Statens Kunstfond, William Demant Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Praktisk information
Cao Fei: Asia One
17. september 2022 – 19. februar 2023
Fernisering: Fredag 16. september 2022 kl. 17.00–20.00
Kunsthal Charlottenborg, Kongens Nytorv 1, 1050 København K
Entré 90 kr. (gratis adgang til ferniseringen)
Læs mere her.